|
У березні 2012 року відбувся візит українських учасників проекту ERAIHM
до Технічного університету Дельфта (Нідерланди). До делегації Інституту
гідромеханіки увійшли координатор проекту ERAIHM проф. Євген Никифорович,
секретар проекту к.ф.-м.н. Валерій Олійник і асп. Ніна Дмитренко.
Цю поїздку було приурочено до проведення навчальних заходів за
проектами CREDO та
IEMAST, які виконуються у
рамках європейської освітньої програми
TEMPUS.
Уся запрошена група нараховувала понад двадцять представників
з України, Азербайджану, Білорусі, Казахстану, Киргизстану, Молдови, Боснії
й Герцоговини.
У всіх заходах активну участь взяли також партнери
з Королівського технологічного інституту (Стокгольм, Швеція).
У ході візиту делегація ІГМ мала можливість не тільки
провести особисті консультації з партнерами з питань виконання
поточних завдань за проектом ERAIHM і спланувати роботу на найближчу
перспективу, але й ознайомитись з досвідом організаційної,
науково-дослідницької й викладацької діяльності в галузі
технологічного менеджменту й промислової екології в ТУ Дельфта, а
також зміцнити й розширити контакти з колегами з вищих учбових
закладів СНД. Усе зазначене повністю відповідає букві й духу положень
проекту ERAIHM, які передбачають підвищення відомості й
привабливості нашого інституту для міжнародного співробітництва.
Якщо наших колег з вишів цікавили у першу чергу питання
організації й методики викладання, особливості розробки учбових курсів
з нових спеціальностей, то для дослідників з ІГМ найбільшу цінність
являло саме сприйняття концепції сталого технологічного
розвитку як своєрідної системи координат, у котрій повинні мислити
сучасні науковці та інженери.
|
5 березня
(день прибуття) було присвячено збору групи й облаштуванню на новому місці.
Увечері пройшла організаційна нарада з уточненням розпорядку роботи.
З повною програмою запланованих і проведених заходів можна ознайомитись тут:
[PDF].
|
6 березня
почалось зі знайомства з історією розвитку ТУ Дельфта, починаючи з моменту його
заснування у 1842 р. згідно з указом короля Віллема II у якості
Королівської академії для навчання цивільних інженерів - першого
учбового закладу такого типу в країні. Нині ТУ Дельфта з його 17-тисячним
студентським корпусом і майже 2600 викладачів став одним з
провідних технічних вишів Нідерландів, науковою й інженерною школою, яка одержала
широке визнання у всьому світі. Недарма 15% тих, хто вчиться тут складають студенти,
що приїхали з інших країн. Вдумайтеся, у невеликому Дельфті кожен п'ятий
має відношення до університету!
Накову програму першого дня було присвячено проблемам сталого
розвитку. Особливо сильне враження справила лекція "Технологічний виклик:
задоволення потреб людей у стійкому світі", прочитана почесним
професором технологій навколишнього середовища визнаним експертом
у цій галузі Лео Янсеном, який займав у свій час відповідальні державні пости.
У його виступі було підкреслено необхідність перейти від розуміння
сталого розвитку як стратегічного прагматизму в економічному
розвитку до трансдисциплінарної концепції, у рамках якої взаємодіють
культура суспільства, що задає ціннісні орієнтири, його структура,
що визначає організацію, й технології, що дають засоби для просування до
поставленої мети.
|
7 березня,
учбова сесія з досвіду участі у РП7.
Дослідники й наукові менеджери з ТУ Дельфта представили досвід участі університету
в проектах РП7. Українські учасники ERAIHM разом з партнерами з КТІ й ТУ Дельфта
обговорили ідеї подачі спільних пропозицій на майбутні конкурси за РП7 у галузі енергетики
й навколишнього середовища, а також за програмою Марії Кюрі.
У ході дискусії основний акцент було зроблено на питаннях промислової екології як одної з
найважливіших складових сталого розвитку. Сучасний етап наукового
мислення у розвинутих країнах Європи характеризується рішучим поворотом від
промислової екології як учення про матеріальні й енергетичні потоки
через промислові системи до більш широкого її трактування
як системного мультидисциплінарного дискурсу, направленого на
вивчення поведінки, що виникає у складних інтегрованих системах типу
людина-природа. По суті, питання ставиться так: або людина індустріальна
встановить стійкий симбіоз з природою, або екосистема Землі буде
відновлювати рівновагу вже без людства.
Тому в рамках поставленої перспективної задачі протягом найближчих десятиріч
більш ніж на порядок підняти ефективність господарювання одна з провідних ролей відводиться
рішучому зниженню екологічного тиску промисловості й сільського господарства,
а також встановленню замкнених міжгалузевих циклів з якнайбільш повним використанням відходів
кожного з видів виробництва як сировини для інших.
Увечері команда ERAIHM із задоволенням відвідала засідання
студентського Енергетичного клубу, де пройшло жваве обговорення
перспектив розвитку альтернативних джерел енергії в індустрії країни,
адже відомо, що Нідерланди - один зі світових лідерів у галузі
вітрової енергетики. Ми впевнилися, що саме такі заходи, які
проводяться як доповнення до основного учбового плану, і сприяють
вихованню кваліфікованих інженерів і менеджерів, які бачать перспективу
сталого розвитку суспільства та своє гідне місце у ньому.
|
8 березня
для членів команди ERAIHM стало днем напруженої спільної роботи з
партнерами за проектом - др. Ліндою Камп і др. Яко Квістом. Були
детально обговорені поточні питання, які стосуються виконання запланованих
завдань з беккастінгу й оцінювання інноваційної
привабливості енергетичного сектора України,
вироблення бачення перспективного розвитку системи теплопостачання Києва до 2030 р.
Уточнені параметри, структура й масштаб супутньої моделі міського
теплопостачання. Підкреслено, що модель, яка розробляється, є не стільки
фізичною системою, як засобом прийняття рішень. Детально обговорено
структуру запланованих інтерв'ю з зацікавленими сторонами й відзначено
проблему пошуку таких на високому рівні у максимально стислі строки.
Під час відвідування студентського містечка
велику зацікавленість викликала презентація аерокосмічним факультетом своїх
розробок у галузі транспортних засобів з сонячним приводом.
Команда ТУ Дельфта - постійний учасник і багатократний переможець
(з 2001 по 2007) знаменитих перегонів сонячних автомобілів у Австралії,
а також престижних змагань Frisian Solar Challenge для човнів на
сонячній тязі. Заслуговують на увагу також проекти електричного
генератора з використанням керованого комп'ютером повітряного змія й
"супербаса" - прообразу автобусного транспорту майбутнього.
|
9 березня
нам була надана можливість на власні очі побачити досягнення Нідерландів у
сфері сталого розвитку й промислової екології. У цей день ми
відвідали систему унікальних гідротехнічних споруд на Північному морі в
районі дельти річок Шельда-Рейн-Маас , яка служить для
захисту країни, більше половини якої лежить нижче рівня моря, від
повеней. Із-за своєї воістину циклопічної масштабності проект
"Дельта" (саме така його офіційна назва) визнаний одним з Семи сучасних
чудес світу. Точні часові рамки його здійснення
окреслити важко, але стимулом до початку робіт стала найсильніша в історії
катастрофічна повінь 1953 року. Період найбільш інтенсивного
будівництва прийшовся на 1970-1980-і рр., а проект в цілому вважають
завершеним до 1997 р., хоча деякі джерела вказують навіть на серпень
2010 р., а поточні заходи з модернізації й заміни лицьових
стінок у районі східної Шельди розраховані на період 1996-2015 рр.
Усього побудовано порядку 2400 км основних і 14080 км
допоміжних дамб, а також понад 300 будівель, на що затрачено до 2.5
млрд €.
Команда ERAIHM відвідала найбільшу з 13 дамб проекту - Остершельдекерінг.
Ця споруда має висоту від 36 до 40 м, а 62 прольоти, на яких кріпляться
сталеві ворота-затвори мають довжину 42 м. Насправді за принципом
своєї роботи гідроспоруди "Дельти" можна назвати радше системою шлюзів, ніж
дамб: у звичайних умовах затвори відчинені й не перешкоджають припливам і
відпливам. Шлюзові механізми зачиняються лише в особливих випадках співпадіння
штормового вітру з моря з припливом, що може викликати нагінні явища, які
загрожують затопленням. Таким чином, система побудована так,
щоб справляти якомога менший вплив на природні процеси у навколишньому
середовищі.
Цього ж дня ми відвідали природоохоронну зону на острові Тінгеметен, яка
є унікальним екологічним об'єктом - у минулому
сільськогосподарською територією, повернутою дикій природі. У цьому місці
було зруйновано систему малих іригаційних дамб і каналів, що
пронизують Нідерланди, й відновлені первісні умови для мешкання диких
видів тварин. Потрібно сказати, що під час усього візиту нас буквально вражала
велика кількість диких водоплавних птахів, які живуть по сусідству з людиною.
|
10 березня -
день відльоту. Разом з дорожніми враженнями ми взяли з собою велику
повагу до народу, який буквально відвоював свою землю у моря, зробив її
краєм благополуччя й процвітання і вдумливо вдивляється у перспективи
розвитку країни, європейського континенту і всього людства.
До побачення, Дельфт! До зустрічі, Нідерланди!
|
|